Adobe heeft een reeks nieuwe softwaretools uitgebracht die zijn ontworpen voor 3D-contentcreatie. De software moet ontwerpers helpen om gemakkelijker digitale objecten voor de metaverse te maken. Eén van de tools is 3D Capture waarmee gebruikers een reeks foto’s van een fysiek object maken om het te versmelten tot een driedimensionaal digitaal object.
Waar Adobe zich voornamelijk richtte op 2D-ontwerp, gaat het softwarebedrijf nu over op het maken van 3D-content, waardoor het voor hun gebruikers gemakkelijker wordt om objecten voor AR en VR te maken. Voorheen was de ontwikkeling van 3D-objecten volgens Adobe arbeidsintensief voor ontwerpers. Daarom moeten twee nieuwe softwaretools deze gebruikers helpen om de ontwikkeling van 3D-objecten sneller en gemakkelijker te maken.
Twee tools voor 3D-contentcreatie
De eerste tool is 3D Capture. Met deze tool kunnen gebruikers een reeks foto’s maken van een object uit de fysieke wereld met bijna elke camera, inclusief smartphones. Vervolgens voegt de software de foto’s samen tot een digitaal 3D-object. Adobe verwacht dat in eerste instantie vooral e-commerce deze tool gaat gebruiken. Een schoenverkoper kan kopers nieuwe sneakers laten passen met bijvoorbeeld augmented reality, zegt François Cottin, senior marketingdirecteur voor Substance 3D en metaverse bij Adobe.
Met de tweede tool kunnen ontwerpers schakelen tussen het bewerken van een driedimensionaal object op een desktopcomputer en het manipuleren met hun handen in virtual reality. De software moet virtuele ontwerpers de sensatie geven die vergelijkbaar is met hoe het voelt om klei te boetseren, een techniek die nog steeds wordt gebruikt bij het ontwerpen van auto’s of andere objecten. Maar het biedt de gebruiker ook de precisie van het werken op een computer. “Van de één naar de ander springen is ontzettend handig”, zegt Cottin.