Het Chinese Ministerie van Industrie en Informatietechnologie (MIIT) heeft een nieuw plan gepubliceerd om de VR-markt in China uit te breiden met output en apparaatverkoop. Momenteel heeft de industrieleider Pico momenteel een marktaandeel van 4,5 procent. Maar tegen 2026 zou dit percentage minstens zes keer hoger moeten zijn, met een marktresultaat van 48 miljard dollar.
Het plan van China om hun positie op de VR-markt te verbeteren omvat 100 backbone-ondernemingen, zoals ze die noemen. Dit zijn bedrijven met een sterk vermogen om te innoveren en impact te creëren. China wil twintig nieuwe use-cases voor VR ontwikkelen. En de technologie moet worden gebruikt in videogames, korte video’s, fitness, onderwijs en andere gebieden.
VR-markt wordt een krachtpatser
De 100 backbone-ondernemingen moeten tegen 2026, samen met bestaande bedrijven, een output van 48 miljard dollar hebben, aldus het plan. Ook moet het nationale verkoopdoel voor VR-apparaten in 2026 25 miljoen bedragen, wat aanzienlijk hoger is dan de huidige productie van 3,7 miljoen vorig jaar. Met de nieuwe VR-industrie moet China een “krachtpatser worden in productie, cyberspace, cultuur en de digitale economie”, aldus het document.
Volgens de in China gevestigde senior analist bij marktonderzoeksbureau IDC, Zhao Siquan, loopt de VR-markt momenteel achter op hun buitenlandse collega’s in contentproducties en besturingssystemen. Siquan verklaarde aan de South China Morning Post dat de industrie zich nu richt op de productie van hardware en dat de ondernemingen meestal kleinschalig zijn. Belangrijke technologieën zoals besturingssystemen, ontwikkeltools en system-on-a-chip ontbreken, zegt hij. Ook is verbetering van de contentrijkheid nodig.
Grootste VR-bedrijf is Pico
Momenteel is Pico het grootste VR-bedrijf in China. Dit bedrijf werd vorig jaar gekocht door TikTok-eigenaar ByteDance. Het marktaandeel van 4,5 procent is een fractie van het aandeel van Meta, die momenteel 90 procent van de markt in handen heeft, volgens een rapport van IDC.