De Metaverse is meer dan alleen een concept. Aan alle kanten wordt gewerkt aan concrete toepassingen waar zowel bedrijven als klanten hun voordeel mee kunnen doen. In Nederland is YOM een van die innovatieve partijen. Het bedrijf werkt aan een platform waar de technische complexiteit zich aan de achterkant bevindt, zodat mensen met bestaande technologie nu al de eerste experimentele onderdelen van de Metaverse kunnen betreden.
Ondernemer Daniel van der Waals is de oprichter van YOM, wat staat voor Your Open Metaverse. Het bedrijf is voortgekomen uit de startup Beemup, dat aanvankelijk virtuele events en ervaringen met avatars ontwikkelde gericht op de evenementensector. Hij legt uit: “Bij Beemup hielden we ons bezig met het creatief inzetten van avatars creatief inzetten van avatars en virtuele werelden voor storytelling en online events.”
“In de ideeën die we ontwikkelden werd op een gegeven moment blockchain toegevoegd aan de propositie. Dat was eigenlijk een belangrijke stap in de richting van de Metaverse.” De rebranding van Facebook naar Meta heeft ons een enorme boost gegeven, maar begin 2021 waren we al bij bedrijven aan het evangeliseren over de metaverse en in de zomer van 2021 maakten we de eerste stappen om zelf daadwerkelijk aan de metaverse te bouwen.”
Van der Waals: “Onder de nieuwe naam YOM bouwen we nu een Metaverse infrastructuur en toolkit waarmee bedrijven een fotorealistische ervaring kunnen creëren op hun eigen website. Zo kunnen klanten heel laagdrempelig, via alleen een URL met hun telefoon of PC mooie ervaringen beleven. Dit vereist geen zware apparatuur, want alles wordt gerendered en gestreamd in de cloud, door middel van pixel streaming. De content kan dus zelfs met oudere technologie in goede kwaliteit bekeken worden. Het is technologie-agnostisch. VR is weliswaar mooi, maar veel mensen hebben nog geen headset, waar ook nog eens zwaardere technologie voor nodig is. Die VR-component is dus iets voor de toekomst.”
Experience
YOM heeft recent een demo gemaakt waarin getoond wordt wat allemaal mogelijk is op het platform. “Van onze keynote-spreker hebben we een levensechte avatar gemaakt, onder meer door gebruik te maken van een Motion Capture-suit. Die avatar geeft een rondleiding door die virtuele werelden.” De praktische toepassingen in dit stadium van de technologie ziet hij vooral bij bedrijven waar experience hun core business is, zoals sport, media en entertainment.
Hij vervolgt: “We zien dat veel mensen nieuwsgierig zijn naar de Metaverse. Bedrijven willen graag weten hoe ze het concreet kunnen inzetten. Ze willen kunnen inspelen op de behoefte van toekomstige consumenten. Er is bovendien veel duurzaam potentieel, omdat mensen minder hoeven te reizen als je een deel van je fysieke events verplaatst naar de Metaverse. Dat kan heel veel uitstoot van CO2 schelen, als mensen niet steeds hoeven te vliegen.”
Toekomstvisie
De ‘echte’ Metaverse is nu nog een toekomstvisie. “De echte Metaverse is er nog niet, maar er is wel veel hype. Dat heeft echter het gevaar in zich dat mensen teleurgesteld raken, de term wordt voor veel verschillende zaken gebruikt. Voor ons is de Metaverse een infrastructuur, een netwerk van met elkaar verbonden virtuele werelden waarbij je van de ene wereld in de andere kunt lopen. Alles is daarbij dan interoperabel. Dat is de visie waarmee we aan het bouwen zijn bij YOM.”
De huidige toepassingen zijn nu nog vaak silo’s. “Er is overigens wel een Metaverse Standards Forum actief, waar wij ook lid van zijn. Daar wordt in werkgroepen gepraat over standaarden en interoperabiliteit.” Ook de activiteiten van grote technologiespelers hebben invloed op de ontwikkeling van de Metaverse. “Teams gaat avatars toevoegen, heeft Microsoft aangekondigd. En als dat gebeurt komt het plotseling voor veel mensen dichterbij.”
Vertrouwd
Wat mensen nu bijvoorbeeld nog als een drempel ervaren is wanneer ze een aparte applicatie moeten downloaden, of wanneer ze eerst bij een bedrijf moeten inloggen. “We zien dat het beter werkt als mensen gewoon via de browser toegang krijgen, zonder apart in te loggen.
We zien ook blockchain-integratie op het platform, Daarmee heb je toegang met je wallet, en kun je de NFT’s in je wallet meenemen naar de virtuele wereld.”
Dat zijn dan bijvoorbeeld kledingstukken en avatars, of tickets voor een evenement. “Daar bouwen we nu marketplaces voor. Er bestaat soms nog wel wat aarzeling bij gebruikers, bijvoorbeeld bij NFT’s. Aan de andere kant zie je dat jonge gebruikers via platforms als Roblox steeds meer vertrouwd worden met die virtuele wereld. Zij vinden avatars normaal. Als je daarnaar kijkt dan besef je dat de Metaverse over tien jaar onvermijdelijk is.”