Microsoft heeft een nieuwe stap in de metaverse gezet door Mesh-avatars voor Teams te introduceren. Momenteel is de functie alleen beschikbaar in private preview voor gebruikers die deel uitmaken van het Technology Adoption Program (TAP). Zij testen de functie uit waarna die geoptimaliseerd wordt. De Mesh-avatar moet één van de eerste stappen van Microsoft zijn om metaverse-ervaringen voor klanten mogelijk te maken.
Volgens onderzoek van Microsoft denkt ongeveer 50 procent van de generatie Z en millennials de komende twee jaar een deel van hun werk in de metaverse te doen. Om op die trend in te springen, heeft Microsoft Mesh-avatars voor Teams aangekondigd. Op die manier kunnen gebruikers vergaderingen bijwonen zonder hun camera’s aan te zetten. Maar met de avatars kunnen ze zichzelf tegelijkertijd ook laten zien hoe ze dat willen.
Aanpassing van de Mesh-avatars
De Mesh-avatars kunnen worden aangepast om unieke avatars te maken. “Wij geloven dat representatie ertoe doet”, zegt Muhammed Kapasi, general engineering manager voor Mesh. “Daarom hebben we de aanpassingsopties voor Mesh-avatars zeer serieus genomen. We willen avatars net zo uniek maken als jij, dus maken we functies mogelijk om diversiteit en inclusiviteit te vieren.”
Met de avatarbouwer kunnen gebruikers honderden combinaties selecteren om de avatar aan te passen aan fysieke kenmerken, garderobe, accessoires en meer. Ook kunnen gebruikers tijdens de vergadering de juiste uitdrukking van de avatar kiezen, met behulp van een avatarreactie, stemmingswisseling en opties om de camerahoek aan te passen.
Avatars alleen nog in private preview
Momenteel zijn de Mesh-avatars beperkt tot een privévoorbeeld voor gebruikers van het Microsoft Teams for Technology Adoption Program (TAP). Het bedrijf verzamelt waardevolle feedback van deze klanten om ervoor te zorgen dat de uiteindelijke ervaring is geoptimaliseerd voor verschillende geografische gebieden, sectoren en scenario’s.