Stockholm University en Malmö University hebben een geurmachine ontwikkeld, de olfactometer genaamd, om een geurervaring te bieden in virtuele werelden. De onderzoekers hebben een wijnproefspel ontwikkeld waarbij de gebruiker wijn ruikt in een virtuele wijnkelder en punten krijgt als de aroma’s in elke wijn goed worden geraden. De machine kan worden geprint met de 3D-printer.
Het onderzoek, gefinancierd door de Marianne en Marcus Wallenberg Foundation, is onlangs gepubliceerd in het International Journal of Human – Computer Studies. “We hopen dat de nieuwe technische mogelijkheden ertoe leiden dat geuren een belangrijkere rol spelen in de ontwikkeling van games”, zegt Jonas Olofsson, hoogleraar psychologie en leider van het onderzoeksproject aan de Universiteit van Stockholm.
Een geurervaring in VR met wijn
Een interdisciplinaire onderzoeksgroep aan de Universiteit van Stockholm en Malmö University heeft de geurmachine gebouwd die kan worden bestuurd door een spelcomputer. In het spel beweegt de deelnemer zich in een virtuele wijnkelder, pakt die virtuele wijnglazen met verschillende soorten wijn en raadt die de aroma’s. De kleine geurmachine is bevestigd aan de controller van het VR-systeem en wanneer de speler het glas optilt, komt er een geur vrij.
“De mogelijkheid om in de gamewereld over te gaan van een passieve naar een actievere reukzin, maakt de weg vrij voor de ontwikkeling van volledig nieuwe, op geur gebaseerde spelmechanica op basis van de bewegingen en oordelen van de spelers”, zegt Simon Niedenthal, interaction en game-onderzoeker aan de universiteit van Malmö.
Complexe geurmelanges maken
De olfactometer die dus de geurervaring in VR biedt, bestaat uit vier verschillende kleppen die elk op een kanaal zijn aangesloten. In het midden is er een ventilator die de lucht in een buis zuigt. Met behulp van de computer kan de speler de vier kanalen besturen, zodat ze in verschillende mate openen en verschillende geurmengsels bieden. Geurmelanges die de complexiteit van een echt wijnglas kunnen nabootsen. Het spel heeft verschillende moeilijkheidsgraden met toenemende complexiteit.
“Zoals een normaal computerspel moeilijker wordt, des te beter de speler wordt; het geurspel kan ook spelers uitdagen die al een gevoelige neus hebben. Dit betekent dat de geurmachine zelfs gebruikt kan worden om wijnproevers of parfumeurs op te leiden”, zegt Jonas Olofsson.
Code en blauwdrukken openlijk beschikbaar
Alle code, blauwdrukken en instructies voor de machine zijn online beschikbaar, evenals de code voor het virtuele wijnproeverijspel. De onderzoeksgroep, Sensory Cognitive Interaction Laboratory, gevestigd aan de afdeling Psychologie van de Universiteit van Stockholm, hoopt nu dat de geurervaring in VR worden ingezet voor andere doeleinden.
“Ik hoop dat het feit dat tekeningen en code openlijk beschikbaar zijn als open source leidt tot een kans voor gamebedrijven om nieuwe, commerciële producten voor geurtraining te maken”, zegt Olofsson. Niedenthal vult aan: “Maar het betekent ook dat de kosten van de apparatuur sterk worden verlaagd, waardoor deze voor meer mensen beschikbaar is. Voor ons is dat belangrijk.”
De technologie voor de olfactometer is ontwikkeld door Peter Lundén, onderzoeksingenieur aan de Universiteit van Stockholm en lid van het onderzoeksteam van SCI LAB.