Het hosten van duizenden of zelfs honderden spelers in een virtuele wereld is technisch lastig, maar RP1 zegt dat ze de code hebben gekraakt. In hun huidige demo lieten ze zien dat 4.000 spelers samen spelen in één metaverse. Nu zijn ze van plan om in 2023 een virtuele wereld met 100.000 spelers te demonstreren, waarbij ze bots gebruiken om willekeurige acties uit te voeren en de druk te laten zien die normale gebruikers op de GPU’s hebben.
Momenteel zijn macro-metaversen moeilijk uit te voeren, omdat de meeste platforms geen duizenden, laat staan honderden spelers tegelijk aankunnen. Het probleem begint met het hebben van deze spelers in één metaverse. En dan hebben we het niet eens over interactie of VR-bewegingen, die te zwaar zijn voor de meeste zo’n virtuele wereld. Maar RP1 zegt dat ze het raadsel hebben opgelost door met de netcode te werken, zodat het platform de serverbelasting beter aankan.
Geen obstakels om virtuele wereld in te zetten
Sean Mann, CEO van RP1 zei tegen Immersive Wire dat bedrijven momenteel jaren nodig hebben om een virtuele wereld te schalen en dat er tienduizenden servers nodig zijn om miljoenen gebruikers te verwerken. Met RP1 moeten ontwikkelaars zich uitsluitend kunnen concentreren op front-end game-programmering in RP1, waarna platforms moeten kunnen schalen naar miljoenen met behulp van een of twee servers. “Dit nieuwe paradigma stelt iedereen in staat om games en ervaringen te bouwen die net zo eenvoudig zijn als websites.”
Momenteel heeft RP1 een demo met 4.000 bots die de interacties van menselijke gebruikers nabootsen, maar voor 2023 plant dit bedrijf een demo met 100.000 spelers. Volgens Immersive Wire “liep het soepel en was het erg indrukwekkend. […] Ik was verbaasd over hoe gemakkelijk het was om in te stappen en rond te dwalen.” Hij gebruikte een Quest 2 VR-headset, maar de demo zou ook op desktops en mobiele telefoons moeten draaien.