Een van de grote spelers in Nederland op het gebied van XR-content is VR Owl, met VR-pionier Tim Nijland aan het roer. Voor organisaties in binnen- en buitenland ontwerpen de ontwikkelaars een breed scala aan concrete toepassingen. Rocking Reality sprak met Tim Nijland over zijn visie op de ontwikkeling van VR en de relatie met de opkomst van de Metaverse.
Tim Nijland heeft al een relatief lange track record in de jonge wereld van VR en AR. Al in 2012 zag hij potentie in deze technologie, en begon hij dankzij een lening van zijn vader met een laptop en een VR-bril. Daarmee heeft hij de website VR Expert opgezet, een bedrijf dat nog steeds succesvol VR-hardware verkoopt.
Over de ontwikkeling van de zakelijke markt voor VR zegt hij “Het begint natuurlijk met het tonen van leuke toepassingen als een achtbaan. Maar al snel volgt dan de vraag wat je er als bedrijf eigenlijk mee kunt. Met die zakelijke vraag zijn we aan de gang gegaan, en dat heeft zeven jaar geleden geleid tot de samenwerking met VR Owl.”
Concepten
In deze organisatie, die ondertussen is uitgegroeid tot een onderneming met 35 medewerkers in Nederland en zeven in Duitsland, wordt gewerkt aan het bedenken van concepten om VR in de zakelijke wereld in te zetten. “Het is een turbulente industrie, en de technologie is voor veel mensen nieuw. Ook is voor veel bedrijven de implementatie complex. We zitten nog niet in het primaire proces.”
Maar ondanks de bestaande hindernissen groeien de toepassingen voortdurend, bijvoorbeeld op het gebied van training en instructie, of bepaalde events. Voor de politie heeft VR Owl een pakket ontwikkeld waarmee agenten in VR kunnen trainen wat zij moeten doen op een plaats delict. “Hiermee maken we een gezonde groei door, omdat we een one-stop-shop zijn voor bedrijven. En we nemen steeds meer personeel aan.”
Toepassingen
De concrete toepassingen die VR Owl op dit moment verkoopt schaart Nijland vooral onder de noemers entertainment en educatie. “Bedrijven willen in het kader van hun marketing bijvoorbeeld productvisualisaties maken,met augmented reality. Dat is vooral populair bij zogenoemde high involvement goods, een marketingterm voor dure producten waar je goed over wilt nadenken, zoals tuinmeubelen, zwembaden en keukens. Met AR kun je bekijken hoe die eruit gaan zien.”
Bij VR blijven op dit moment bedrijfsrondleidingen populair, bijvoorbeeld om een fabriek van binnen te kunnen bekijken. “Voor SOS kinderdorpen hebben we in Afrika ter plekke een mooie toepassing gemaakt die mensen laat zien waar hun donatie terecht komt met een 360 graden-video. Ook zijn er bedrijven die mensen op afstand, via VR-presentaties door hun CEO laten volgen.”
Educatie
“Ik denk zelf dat de meeste waarde voor VR zit in de categorie educatie, waarbij je toepassingen ziet in thema’s als onboarding, simulatie en veiligheidstrainingen. VR is bij uitstek geschikt voor het leren van onder meer processen, zoals bij de crime scene-toepassing van de politie. Daarmee kun je met een hele groep mensen tijd- en plaats onafhankelijk trainen. Dergelijke toepassingen maken we ook voor de industrie, bijvoorbeeld in de offshore-sector waar men leert om apparatuur te bedienen. Ook voor onboarding zien we VR gebruikt worden, onder meer om bekend te raken met bepaalde locaties en de bijbehorende veiligheidsinstructies.”
Bij Augmented Reality liggen de meest gebruikte toepassingen in e-commerce. “Met AR laat je digitale voorwerpen zien in de echte wereld. In tegenstelling tot VR kun je dat ook doen met een mobiele telefoon, wat het aantal toepassingen en de potentiële markt al groter maakt. En je kunt het via het web doen, WebAR. Dan draait het in de cloud, en verloopt het via je browser, zonder dat je een applicatie hoeft te downloaden. Dat maakt de drempel lager.”
Overheid
Ook de overheid is steeds vaker met XR bezig. Voor de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft VR Owl mede het platform Virtual Gateway NL ontworpen, een virtual gateway waar in VR allerlei Nederlandse innovaties worden getoond. De brillen liggen bijvoorbeeld bij ambassades, en worden onder meer gebruikt bij handelsmissies om buitenlandse bedrijven en overheden kennis te laten maken met bijvoorbeeld de Deltawerken. “Dat wordt heel goed ontvangen.”
De echte doorbraak van XR moet nog komen, al blijft het aantal succesvolle toepassingen gestaag groeien. “Er spelen meerdere factoren een rol. Bij bedrijven is nog niet veel bekend over de ROI. Ook zijn de instapkosten nu nog relatief hoog. Het ontwikkelen van software is duur, evenals de hardware. Maar we zien wel steeds meer voorbeelden waarbij bedrijven kosten besparen.”
Business case
Hij noemt als voorbeeld een bedrijf in de offshore-industrie dat een oplossing met VR-brillen gebruikt voor het trainen van boorplatform-medewerkers, en voor het geven van instructies bij onderhoud. “Door gebruik te maken van die brillen hoeven ze minder schepen heen en weer te laten varen, en hoeven er minder helikopters te vliegen. Als je dat kunt aantonen is de business case snel gemaakt.”
Een ander aspect dat een rol speelt is dataopslag en privacy. Zo is Oculus eigendom van Meta/Facebook, en hebben gebruikers een Facebook-account nodig om er gebruik van te kunnen maken. Dat is zeker voor de overheid een drempel. En Pico heeft via-via weer een link met China, wat ook niet overal even goed valt.
Innovatie
“En veel bedrijven weten gewoon nog niet wat er allemaal mogelijk is. Ik kom soms bij grote bedrijven met jonge mensen die heel veel met innovatie bezig zijn, maar ook zij zijn soms enorm verrast over wat er nu al kan met VR en AR. Een toepassing om tien tot twintig mensen tegelijk te laten trainen in VR is voor veel organisaties interessant, alleen weten ze vaak niet dat dit al heel goed kan. Daar ligt dus voor ons, en voor de Nederlandse XR-community, een mooi taak om te laten zien wat er nu al mogelijk is op zakelijk gebied.”
Beeld: VR Owl